Descarca Cartea de Salvare

Anumite modele specifice ale cartilor de salvare disponibile de la producatorii auto sunt prezentate in tabelul de mai jos. Va rugam sa luati in considerare faptul ca nu toti producatorii furnizeaza carti de salvare pentru modelele de autoturisme mai vechi, produse de ei si care sunt dotate cu airbaguri. Producatorii care nu ofera inca carti de salvare vor incepe sa faca acest lucru. Momentan, cele mai multe carti de salvare pot fi gasite la producatorii germani de autovehicule, pe website-urile importatorilor si sunt disponibile numai in limba germana. Ar trebui sa cautati dupa urmatoarele cuvinte cheie: „Rettungskarten” (Carti de salvare), „Rettungsdatenblätter” (informatii privind cartile de salvare) sau „Einsatzblätter” (carti de salvare ce cuprind informatii privind reactia in cazul producerii unui incident).

Producatori precum Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Mercedes, Maybach, Smart, Opel si Saab furnizeaza carti de salvare in mai multe limbi europene. Cu ajutorul simbolurilor, fiecare carte de salvare este usor de citit. Toti producatorii folosesc aceleasi simboluri si culori in cartile de salvare.

Anumite modele specifice ale cartilor de salvare disponibile la producatorii auto sunt prezentate in tabelul de mai jos. Va rugam sa luati in considerare faptul ca nu toti producatorii furnizeaza carti de salvare pentru modelele de autoturisme mai vechi, produse de ei si care sunt dotate cu airbaguri. Producatorii care nu ofera inca carti de salvare vor incepe sa faca acest lucru. Momentan, cele mai multe carti de salvare pot fi gasite la producatorii germani de autovehicule, pe website-urile importatorilor si sunt disponibile numai in limba germana. Ar trebui sa cautati dupa urmatoarele cuvinte cheie: „Rettungskarten” (Carti de salvare), „Rettungsdatenblätter” (informatii privind cartile de salvare) sau „Einsatzblätter” (carti de salvare ce cuprind informatii privind reactia in cazul producerii unui incident).

Producatori precum Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Mercedes, Maybach, Smart, Opel si Saab furnizeaza carti de salvare in mai multe limbi europene. Cu ajutorul simbolurilor, fiecare carte de salvare este usor de citit. Toti producatorii folosesc aceleasi simboluri si culori in cartile de salvare.

Arheologi au facut o descoperire neasteptata la Sarmizegetusa Ulpia într-o cărămidă veche de 1.800 de ani

O cărămidă veche de aproximativ 1.800 de ani purtând urma piciorului unui copil de șase ani a fost descoperită de arheologi în timpul unor săpături în situl de la Colonia Sarmizegetusa Ulpia Traiana, fosta capitală a Daciei romane, a declarat Carmen Ciongradi, şef de șantier în cadrul sitului de la Sarmizegetusa.

Cărămida făcea parte din sistemul de hipocaust (sistemul de încălzire) al unei clădiri aflate în incinta orașului Sarmizegetusa Ulpia Traiana. Acest sistem hipocaust presupune ca podeaua clădirii să fie sprijinită pe zeci de picioare formate din cărămizi dreptunghiulare sau rotunde. Astfel, prin spaţiul creat între pământ şi podea, pe sub toată clădirea, poate circula un aer cald produs într-un cuptor aflat într-o latură a edificiului.

Cărămida care purta urma de picior a copilului făcea parte dintr-un astfel de sistem de încălzire.

‘A fost găsită la praetorium procuratoris — clădirea procuratorului financiar al Daciei Apulensis — în timpul săpării unei încăperi cu hipocaust. Era o aşa-numită pila de hipocaust (stâlp de hipocaust), o cărămidă pe care se sprijinea podeaua. Cărămida ar putea data de la sfârșitul secolului al II-lea — începutul secolului III după Hristos. Este vorba despre ultima fază de construcţie romană a edificiului’, a declarat Carmen Ciongradi, şef de şantier în cadrul sitului de la Sarmizegetusa.

Urma a fost imprimată cel mai probabil în timpul în care cărămizile — făcute din lut, care era încă moale — au fost puse la uscat.

Arheologii cred că acel copil, a cărui urmă se poate vedea astăzi prinsă în cărămida dreptunghiulară, se juca cu un altul. Pe acea latură a cărămizii de deasupra urmei tălpii, care este foarte clar imprimată, se poate vedea, însă destul de şters, încă o urmă, tot de picior. Este vorba despre trei degete de la picior a căror orientare arată că un alt copil stătea faţă în faţă cu primul, probabil jucându-se printre cărămizile de lut puse la uscat în curtea unui atelier.

Arheologul clujean Emilian Bota a precizat că, deşi nu se poate spune că această urmă de picior este prima găsită la Sarmizegetusa Ulpia Traiana, unde există activitate de cercetare de peste 100 de ani, totuşi acest tip de descoperire este foarte rar. Arheologii au mai găsit în această vară şi multe cărămizi sau bucăţi de ţiglă care au imprimate urme de labe de câini sau pisici.

Ulpia Traiana Sarmizegetusa (pe numele său complet Colonia Ulpia Traiana Augusta Dacica Sarmizegetusa) a fost capitala Daciei romane. Ruinele oraşului antic constituie azi obiectul unui complex arheologic în localitatea Sarmizegetusa, judeţul Hunedoara.

Situl este cercetat sistematic de specialişti de la Muzeul Naţional de Istorie a Transilvanei, Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj, Muzeul Civilizaţiei Dacice şi Romane Deva şi Muzeul Ţării Crişurilor din Oradea, care în vara aceasta au desfăşurat săpături împreună cu studenţi de la Universitatea Babeş-Bolyai, de la Universitatea Heidelberg din Germania, Universitatea Exeter din Anglia, precum şi cu voluntari americani.

Sursa: Agerpres

NASA a anuntat când va ajunge primul om pe Marte

Agenţia spaţială americană, NASA, a reconfirmat, la sfârşitul săptămânii trecute, faptul că pregătirile pentru trimiterea primilor oameni pe Marte continuă conform planului, această expediţie urmând să se desfăşoare într-un viitor relativ apropiat, la începutul deceniului patru al acestui secol, conform Huffington Post.

“Suntem mai aproape de obiectivul de a trimite oameni pe Marte decât ne-am aflat vreodată, în orice moment al istoriei NASA. Avem mult de muncă pentru a trimite primii astronauți pe Marte, dar vom ajunge şi acolo”, a susţinut administratorul NASA, Charles Bolden.

Pentru îndeplinirea acestui ambiţios obiectiv, NASA trebuie să finalizeze proiectele de rachetă şi capsulă spaţială capabile să-i trimită pe oameni pe Planeta Roşie şi să-i aducă înapoi în siguranţă, fiind vorba aici de Space Launch System (SLS) şi de capsula Orion, aflate încă în faza de testare.

Roverul robotizat ce urmează să fie trimis pe Marte în 2020 va transporta echipamentele necesare experimentului Mars Oxygen ISRU sau MOXIE, ce va extrage oxigen din dioxidul de carbon din rarefiata atmosferă marţiană. Dacă acest experiment va avea succes, primul echipaj uman care va păşi pe Marte va dispune de tehnologia necesară pentru a-şi asigura oxigenul atât pentru respiraţie, cât şi pentru a alimenta motoarele rachetei cu care să poată reveni pe Pământ.

‘Vom produce oxigen pe o altă planetă — pentru prima oară când vom produce oxigen pe o altă planetă. Aceste experimente sunt reale, sunt aici”, a subliniat şi administratorul adjunct al NASA, Dava Newman.